Zegen en een vloek voor de regio Winterbox ´13

In Winterbox '13
Volg de verhalen
facebooktwitterlinkedininstagram

De Beaujolais is wereldwijd bekend om haar primeurwijnen; ook wel de Beaujolais Nouveau genoemd. Deze komen op de derde donderdag van november op de markt. De slagzin ‘Le Beaujolais Nouveau est arrivé’ duikt dan overal op. Het succes heeft echter ook een keerzijde…

Het is een heel toegankelijke en fruitige wijn; een echte allemansvriend. De Beaujolais Nouveau is een van de grootste marketingsuccessen in de wijnwereld. Het is gebruikelijk om de wijn direct na de oogst te drinken. Dit geeft een interessant verdienmodel aan de wijnboer. Het succes heeft echter ook een keerzijde. Het ging de wijnboeren op een gegeven moment te gemakkelijk af. De aandacht was te veel gericht op Beaujolais Nouveau. Nu de populariteit van Beaujolais Nouveau is gedaald blijkt het moeilijk om de kwaliteitswijnen aan de man te brengen. Ook al proberen de wijnboeren het wel door hun focus te verschuiven naar de betere Beaujolaiswijnen. De slagzin van tegenwoordig luidt: ‘Er is meer dan Beaujolais Nouveau’.

Wijnboer Sylvain vertelt hoe het bijna onmogelijk is geworden om zijn wijnen in de regio te verkopen. In Lyon en omstreken wordt de Beaujolais verketterd vanwege het jarenlange succes. “Beaujolais leverde aan de hele wereld maar vergat daarbij haar eigen buren”, is het gevoel dat leeft. Het gevolg is dat de wijnboeren het heel moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden. Sylvain vertelt dat er begin deze eeuw ruim 20 wijnboeren in Anse waren.  Op dit moment zijn er nog maar 4 boeren over. Om de positie van de Beaujolais te verbeteren schiet de wijnwetgeving te hulp. Sinds juli 2010 hebben wijnboeren de mogelijkheid om hun wijnen als een Bourgogne op de markt te brengen. Mogelijk dat dit met de hogere kwaliteitstandaard van tegenwoordig ervoor zorgt dat de wijnsector in deze regio weer gaat groeien en bloeien. Wij hopen met deze winterbox jullie in ieder geval te bewegen tot een positief oordeel.

Reageer